2010. szeptember 4., szombat

Napraforgó kenyér

A tavalyi nyár slágere volt, már ami a bloggereket illeti. Hozzám kicsit lassabban jutnak el a dolgok :) Névnapozás ürügyén ma megsütöttem. Hogy ne legyen túl egyszerű az élet, menet közben elfogyott a fehér lisztem. Elég korán volt még, boltba nem akartam menni, ezért inkább az arányokon módosítottam és megpótoltam egy kis teljes kiőrlésű tönköly búzaliszttel. Szuperül megkelt, aztán amikor átgyúrtam, éreztem, hogy nem lesz az igazi. A tönköly liszt miatt nehezebb lett a tészta, de a kész, megsült állapotán ez nem rontott egy cseppet sem. Birkapörkölt mellé meg pláne jó volt. :)

Fázisfotók és az eredeti recept: Max konyhája


Napraforgó kenyér

530 g fehér liszt, 160 g rétes liszt, 70 g teljes kiőrlésű tönköly búzaliszt, 250 ml langyos tej, 125 ml olaj, 2 tojás, 40 g friss élesztő, 2 kk só, 1 kk nádcukor

+ olvasztott vaj,
1 tojás sárgája + 30 ml tej + magok

A fenti hozzávalókat összedolgozzuk, majd 1,5-2 órát kelni hagyjuk. (Meleg helyen elég neki 1 óra is)
A megkelt tésztát két részre osztjuk. (Érdemes mérleget használni, hogy pontosan tudjunk dolgozni!) Az egyik részt öt részre osztjuk. Ezeket kb. 22 cm-es körlapokká nyújtjuk. A lapokat egymásra helyezzük, de minden egyes lapot olvasztott vajjal kenünk meg. A legfelső lapot kicsit nagyobbra hagyjuk, hogy rálógjon a többire. Erre már nem kenünk vajat, hanem egy éles kés segítségével 8 szirmot vágunk (lásd: fázisfotó). A szirmokat kihajtjuk.
A tészta megmaradt másik részének egynegyedéből egy bucit formázunk és félretesszük. A maradék tésztát további öt részre osztjuk, majd hasonló módszerrel kb. 14 cm-es körlapokat nyújtjuk, egymásra helyezzük. Mielőtt még bevágnánk a már meglévő koszorúnk közepébe helyezzük, majd ott hajtogatjuk ki a szirmokat. A bucit pedig a közepére tesszük.
Tejes-tojásos keverékkel lekenjük, magokkal megszórjuk. Sütés előtt még fél órát keletjük, majd 200°C-os sütőben letakarva 10 percig, majd 180°C-on további 20-25 percig sütjük.


2 megjegyzés:

Max írta...

Szerintem szuper lett, gratulálok!!

Gomba írta...

Köszönöm szépen! És köszönet a fázisfotókért! :)