2010. március 17., szerda

Croissant

Már egy ideje nem veszünk bolti kenyeret. Persze néha előfordul, de többnyire magunk sütjük. Magosat, barnát, puhát. Ez lett volna az eredeti terv, aztán croissant lett belőle. Limara expressz croissant-ját már egyszer kipróbáltam, most is ezt sütöttem meg. Szép leveles, mégsem száraz és nagyon finom! Egyetlen hibája van, ami egyben előnye is, hogy le kell reszelni a margarint. Az első pár mozdulatnál nincs is gond, utána azonban könyékig margarinos lesz az ember. Így viszont nem kell a tésztát hajtogatni, pihentetni. Valamit valamiért.

Croissant
70 dkg liszt, 1 pohár kefir, 2 dl tej, 2 tojás, 4-5 ek cukor, 5 dkg élesztő, 1 kk só + 25 dkg hideg margarin, 1 tojás

Langyos tejbe teszünk egy kevés cukrot, majd belemorzsoljuk az élesztőt. A többi hozzávalót kimérjük (a margarinra később lesz szükségünk!), majd amikor az élesztő felfutott, robotgéppel dagasztjuk. Kézzel egy kicsit átgyúrjuk és letakarva kb. 1,5 órára a hűtőbe tesszük. Míg kel a tészta, a margarint a reszelő nagy lyukán lereszeljük. Felhasználásig hűtőbe tesszük. Előkészítjük a tölteléket. Ez gyakorlatilag bármi lehet: én most sonka-sajt keverékével és süthető csokival töltöttem meg.
Ha megkelt a tésztánk, átgyúrjuk, majd 8 egyenlő részre osztjuk. (A sütőt 175°C-ra állítjuk!) Az első gombócot elnyújtjuk, majd félrerakjuk, rászórunk egy kevés margarint. Nyújtunk egy következő lapot, ráfektetjük a már meglévő margarinos lapra, ezt is megszórjuk margarinnal, és így tovább. Az utolsó lap teteje értelemszerűen üres marad. Óvatosan visszaemeljük a deszkánkra. Nincs kicsi deszkám, mégsem fértem volna el rendesen, ezért kettévágtam a tésztát és így kezdtem el nyújtani. Vékonyra nyújtjuk, háromszögekre osztjuk, megtöltjük és feltekerjük. Papírral bélelt tepsire rakjuk, tojással megkenjük. A sütési idő függ a croissant-ok méretétől illetve a sütő erősségétől, ezt figyelembe véve süssük. Ebből a mennyiségből 15 croissant lett, 25-30 perc alatt sült ki.





Nincsenek megjegyzések: