2010. július 9., péntek

Lekváros bukta

Gondolom nem csak nekem olyan nehéz kitalálni, hogy mi legyen a (minden)napi menü. Igaz, én azért jobb helyzetben vagyok, mert nem kell végigfőznöm az év 365 napját. :) Most, hogy visszajöttem Pestre, megint engem illet az a nemes feladat, hogy ebédet varázsoljak az asztalra. Egész sok mindent szoktam főzni, de a "komolyabb" dolgoktól kicsit félek. Olyanoktól, amiket anyukák, nagymamák főznek. Úgy gondolom velük szemben én csak alul maradhatok. De tegnap megcsináltam életem első gulyáslevesét! A mamámé azért még mindig finomabb, de kezdetnek kifejezetten jó volt. :)
A kitérő után a lényeg: a leves mellé buktát sütöttem. És igen, mamám jobbat csinál, de majd mire én leszek nagymama, majd az enyém lesz a legjobb. Remélem.


Lekváros bukta*

250 g finomliszt, 250 g rétesliszt, 300 ml tej, 90 g puha vaj, 50 g porcukor, 30 g élesztő, 1 tojás, 1 kk só + egy csipet nádcukor, olvasztott vaj a kenéshez és egy üveg (szilva)lekvár a töltelékhez

Két dl tejhez adunk egy csipet nádcukrot, megmelegítjük majd belemorzsoljuk az élesztőt. Egy nagy tálba mérjük a száraz hozzávalókat, ráütjük a tojást és belekockázzuk a puha vajat. Ha felfutott az élesztő, összedolgozzuk a lisztes keverékkel és a maradék egy dl tejjel. Ha nagyon ragacsos a tészta liszttel pótoljuk. Kézzel átgyúrjuk és egy órán át kelesztjük.
Amikor megkelt, kézzel átdolgozzuk majd lisztezett deszkán vékonyra nyújtjuk. Nagyjából egyforma téglalapokat vágunk belőle, és mindegyik tésztadarabra lekvárt teszünk. Készíthetünk hagyományos buktát, ebben az esetben a töltelékre ráhajtjuk a tésztát, de készülhet gombócként is. Ekkor a töltelék, mint a mákos buborékkalács esetében is, a tésztadarab közepére kerül, s annak széleit összecsippentjük, jól lezárjuk. A buktákat kivajazott tepsibe/tortaformába tesszük, majd a tetejüket olvasztott vajjal jól megkenjük. Előmelegített sütőben, 180°C-on, 30-35 percig készre sütjük.
Ebből a mennyiségből 16 hagyományos és 8 dagibb gombóc lett.


*Recept innen.

1 megjegyzés:

Unknown írta...

Nagyon aranyos voltál, és őszinte a buktával kapcsolatban, és hidd el nekem, hogy nagyon igazad van.